Voorbeeldsituatie van ergotherapie bij kinderen

Basisschool
Ik ben leerkracht van groep twee op een reguliere basisschool, die sinds kort onderdeel van een brede school is geworden. Het doel van de brede school is de ontwikkelingskansen van de kinderen te vergroten. Vanuit de brede school kunnen we nu ondersteuning in de klas krijgen van een ergotherapeut.

Sofie
In mijn klas zit Sofie, zij is zes jaar. Ze heeft al een tijdje fysiotherapeutische ondersteuning, ik merk dat haar grote en kleine motoriek vooruit gaan, maar in de klas blijft zij moeite houden met planmatig handelen, samenspelen, papier en penactiviteiten, concentratie en gedrag. Ik vraag me echt af hoe dit kind in staat is om te leren schrijven in groep drie. In overleg met de ouders besloot ik de ergotherapeut in te schakelen om advies te vragen voor de ondersteuning van Sofie in de klas.

Samen spelen
De ergotherapeut begon met een observatie van Sofie tijdens het werken in de klas. Over de analyse van de observatie is een gesprek geweest met de ergotherapeut, de ouders en mijzelf. Het werd mij toen duidelijk dat het voor Sofie te moeilijk is om planmatig te handelen met een aantal kinderen tegelijk in de bouwhoek of in een andere hoek, dat gaat ook inderdaad vaak mis. De ergotherapeut gaf aan dat met één ander kind samen spelen al meer dan genoeg is voor Sofie. Zij heeft een keer samen met Sofie en een ander kind gewerkt en daarna mij geadviseerd de vier stappen: 1) wat, 2) hoe, 3) doen en 4) evalueren te gebruiken. Dat werkte goed, Sofie was door de aangeboden structuur goed aan het werk en ik hoefde minder in te grijpen en bij te sturen.
Ik gebruik de strategie nu ook bij andere kinderen die moeite met planmatig werken hebben. Ook moeder gebruikt deze strategie thuis met Sofie en dat werkt daar ook goed. Moeder vertelde mij dat ze blij was dat de ergotherapeut een keer thuis met haar en haar man gepraat had hoe zij gewend waren dingen met Sofie aan te pakken. En dat zij goed had uitgelegd waarom zij deze manier voorstelde en had overlegd of die manier bij hun gezin paste.

Cursussen
Daarnaast heeft Sofie nog moeite met tekenen en kleuren en lukken voorbereidende schrijfoefeningen nog helemaal niet. Dat heeft de ergotherapeut ook samen met haar in de klas gedaan. Naar aanleiding daarvan zijn er adviezen gegeven over de pengreep en met welke dikte potloden en kleurtjes zij het best kan werken.
De ergotherapeut heeft nog een aantal andere dingen op school gedaan, zoals advies gegeven over een vervangende vulpen in groep vier, meegedacht over de nieuwe schrijfmethode die we gaan aanschaffen, een incompany cursus gegeven over (voorbereidend) schrijven. Na die cursus hebben verschillende collega’s van mij de ergotherapeut ook geconsulteerd voor coaching van leerlingen die moeite hebben met schrijven.

Ergotherapeut in de klas
Ik vind het een meerwaarde dat we als brede school de ergotherapeut zo gemakkelijk kunnen inschakelen bij kinderen die moeite hebben om mee te doen met het schoolprogramma. Doordat de ergotherapeut in de natuurlijke omgeving van de klas meekijkt, zijn de adviezen daarop gericht en bruikbaar in de praktijk. En het allerbelangrijkste vind ik dat ik zelf veel leer van de gegeven adviezen en dat ik die ook bij andere kinderen kan gebruiken.

Scroll naar boven

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Meer informatie